Bejelentették az Oscar-díjak jelöltjeit. James Cameron Avatarja és volt feleségének, Kathryn Bigelow-nak A bombák földjén című filmje vezeti a jelöltek listáját kilenc-kilenc nominációval. Azonban a versenybe beleszólhatnak még Tarantino nácivadászai és egy százötven kilós fekete tinilány is. A színészek közt Jeff Bridges, a színésznők közt Sandra Bullock a fő esélyes, de utóbbinak meg kell küzdenie a tizenhatodszorra jelölt Meryl Streeppel is.

Március 7-én 82. alkalommal adja át az Amerikai Filmakadémia az Oscar-díjakat. A gála házigazdái Steve Martin és Alec Baldwin, akik az Egyszerűen bonyolult-ban Meryl Streep kegyeit keresték, Streep azonban másik tavalyi sikerfilmjéért jelölt. Idén hosszú ideje először újra 10 film verseng a fődíjért és ezzel kitárult a mezőny a sci-fik és az animációs filmek előtt is. Az alábbiakban a fő kategóriák jelöltjeit tekintjük át, szokás szerint a győztesek megtippelésével.

A CIKK FORRÁSA: [origo]

Legjobb film kategória

Forrás: [origo]
Avatar

Avatar: A bombák földjén lassú sikertörténetének minden szempontból az ellentéte James Cameron megkerülhetetlen sci-fi eposza, hiszen a nyúlánk kék lények egy hónap alatt minden eddigi mozis rekordot megdöntöttek és a 2 milliárd dollár feletti bevétel a 11 Oscar-díjas Titanic-ot is túlszárnyalta. A szobrok számát illetően ez a bravúr kizárt.

The Blind Side: A tízes lista egyetlen igazi meglepetése, hogy Sandra Bullock szívhezszóló sportfilmje kiütötte Clint Eastwood szívhez szólónak szánt sportfilmjét, az Invictus-t. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy Sandra Bullock eddigi legsikeresebb filmjének nagyobb a támogatottsága, mint valaha is gondoltuk volna.

A bombák földjén (The Hurt Locker): Kathryn Bigelow feszültséggel teli, bámulatos akciójelenetekben bővelkedő háborús akciófilmje sajnos tavaly inkább csak a kritikusokat hódította meg, mintsem a nézőket, de a mostanra időzített DVD-premier talán kiköszörülheti a csorbát, hogy ez legyen minden idők legkevesebb bevételt (USA: 12 millió dollár) hozó Oscar-nyertese.

Egek ura (Up in the Air): November tájékán még egyértelmű éllovasnak tűnt George Clooney keserédes repkedése, de A bombák földjén azóta a kritikusi díjak terén, az Avatar pedig a kasszáknál pipálta le, így feltehető, hogy ugyanaz lesz a sorsa, mint Jason Reitman előző rendezésének, a Junó-nak: egy forgatókönyvírói vigaszdíj.

Becstelen brigantyk (Inglourious Basterds): A színészkamara a legjobb szereposztás díját ítélte (úgy látszik megfeledkeztek Eli Roth vagy Mike Myers csapnivaló alakításáról) Tarantino filmjének, és az utóbbi években ez a díj rendre megegyezett a legjobb film Oscarjával. Most nem fog, de tizenöt évvel a Ponyvaregény hét jelölése után a Brigantyk kilenc jelölése szép teljesítmény.

Precious: Based on the Novel Push by Sapphire: A bálnányi, halmozottan hátrányos helyzetű tini megrázó története szinte kizárólag afroamerikai stábbal, sztárok nélkül (ha nem számítjuk persze Mariah Carey és Lenny Kravitz vendégszereplését) tudott a Sundance függetlenfilmes szemlétől az Oscar-jelölésig menetelni. Ez az első Sundance-fődíjas film, aminek ez a fő kategóriában sikerült.

Egy lányról (An Education): A tavalyi Sundance-en fedezték fel ezt a parányi brit gyöngyszemet is, ami Lone Scherfig intelligens rendezésének, Nick Hornby érzékeny forgatókönyvének és Carey Mulligan sztárcsináló (és mostantól Oscar-jelölt) alakításának köszönhetően befért a tíz legjobb közé. Jelölése határozott érv a kategória kibővítése mellett.

A Serious Man: Két éve teljesen leigázták az Oscar-átadót a Coen-testvérek a Nem vénnek való vidék-kel. Az A Serious Man pedig pont az a típusú minimalista, kissé öncélú, de szívügy-projekt, amit rég kiérdemelt díjeső és kasszasiker után engedhet meg magának egy (illetve ez esetben két) rendező. Más kérdés, hogy kis személyes filmjük annyira jól sikerült, hogy teljesen megérdemelten újra itt versenyeznek.

Fel (Up): A kibővített legjobb film kategória végre kiszabadította a Pixart az animációs filmek gettójából. Sokak szerint a Wall-E-nek kellett volna megtörnie a majd húszéves (A szépség és a szörnyeteg, 1992) tabut tavaly, de a Fel első fél órája saját jogán is Oscarra érdemes. Innentől pláne egyértelmű, hogy nyert ügye van az animációs filmek kategóriájában.

District 9: Nyáron még igen merész tippnek számított, hogy a Dél-Afrikában landoló földönkívüliek diadalmenete kitartson az Oscarig, de miután a díjhajhász drámák (Komfortos mennyország, Kilenc, Invictus) közül több is csalódást okozott, megnyílt a mezőny a popcornmozi előtt. Sci-fi révén az Avatar-tól vehet el szavazatokat.

Forrás: [origo]
A bombák földjén

+ + + 

Nyerni fog: Igazi Dávid és Góliát harc A bombák földjén és az Avatar véghajrája. Előbbi szinte a szezon minden jelentős díját bezsebelte, utóbbi csak a Golden Globe-ot. No meg kétmilliárd dollárt. Bigelow iraki bombahatástalanítós drámájának pont az a legnagyobb hátránya, hogy kevesen látták, és lényegében megbukott 2009 nyarán a mozikasszáknál. James Cameron viszont előző filmjével, a Titanic-kal is nyert és az Avatar-t sokan inkább különleges moziélményként éltetik, mintsem tökéletes filmként. Elképzelhető, hogy végül az Avatar-é lesz a fődíj és Bigelowé a rendezői, de egyelőre inkább arra érdemes fogadni, hogy A bombák földjén megnyeri mindkettőt.

Nyernie kellene: Ősszel megállíthatatlannak tűnt, de túl későre tolták a premierjét és sokan rásütötték, hogy "túl könnyed". Mégis, 2009 legjobb hollywoodi filmje az Egek ura.

Méltatlan mellőzés: 2009 egyébként pont nem a hollywoodi filmekről szólt, és némileg csalódás, hogy az Amerikai Filmakadémia ezt képtelen volt legalább egy jelöléssel elismerni. Az USA-ban 2010-re csúszott A próféta a külföldi filmek kategóriáján kívül még nem jelölhető, viszont nagyon idekívánkozott volna a másik Cannes-ban bemutatott mestermű, A fehér szalag.

 

 

Legjobb rendező kategória


Forrás: [origo]
Kathryn Bigelow A bombák földjén forgatásán


Kathryn Bigelow (A bombák földjén): Csupán a negyedik női rendező, akit jelöltek, de a rendezői kamara díja óta még biztosabbnak tűnik, hogy az első, aki el is nyeri majd az Oscart. Ironikus egyrészt, hogy egy hagyományosan férfi-műfajnak tartott háborús drámával versenyez, másrészt pedig, hogy legnagyobb konkurense a volt férje.

James Cameron (Avatar): A volt férj pedig egyszer már letarolta az Oscar-díjkiosztót, amikor a Titanic producereként, vágójaként és rendezőjeként is győzött. Az újrázás ebben a kategóriában sem kizárt, de esélytelenebb, mint a legjobb filmek mezőnyében.

Quentin Tarantino (Becstelen brigantyk): Ez Tarantino nagyon megérdemelt, második rendezői jelölése, de már ő maga is kijelentette, hogy Cameron és Bigelow rendezői teljesítményét tartotta legnagyobbra 2009-ben.

Jason Reitman (Egek ura): Bigelow-ra fogad Jason Reitman is, bár szégyenkeznie neki sem kell, hiszen a Juno után zsinórban ez a második rendezői jelölése. Ráadásul 33 éves és az Egek ura mindössze a harmadik egész estés játékfilmje.

Lee Daniels (Precious): Az Árnyékboksz című közepesen élvezhető B-film után senki sem számított rá, hogy az Oscar-jelölt rendezők névsorában találkozik újra Lee Daniels nevével. Jelölése mindenesetre legalább annyira történelmi, mint Bigelowé, hiszen ő a második afroamerikai (John Singleton után, 1991) rendező, aki eljutott idáig.

+ + +

Nyerni fog: Ha neadjisten tarol az Avatar, akkor ezt is elviheti, de inkább itt is Kathryn Bigelow-ra (A bombák földjén) érdemes fogadni.

Nyernie kellene:Nem azért, mert nő, hanem mert tényleg a leglehengerlőbb teljesítményt nyújtotta idén Kathryn Bigelow (A bombák földjén).

Méltatlan mellőzés: Ha pedig egyszer megtört a jég a női rendezőkkel kapcsolatosan, akkor miért nem lehetett rögtön kettőt is jelölni? Második angol nyelvű rendezésével Lone Scherfig (Egy lányról) megérdemelte volna.

 

Legjobb férfi főszereplő kategória


Forrás: [origo]
Jeff Bridges (Crazy Heart)

Jeff Bridges (Crazy Heart): Jó, jó, Bridges tényleg remekül adja a részeges country-énekest, de senki sem mondhatja, hogy ez a megkérdőjelezhetetlen éllovas-státusz nem fél évszázadnyi eddigi karrierjének, 1971-től 2000-ig begyűjtött négy korábbi jelölésének és persze Tökinek (A Nagy Lebowski) szól. Leginkább Tökinek szerintünk

Colin Firth (A Single Man): Colin Firth az utóbbi időben keblére ölelte meleg-ikon mivoltát, de a Mamma Mia!, a Dorian Gray és a St. Trinian után végre nem eltúlzott, karikatúraszerű szerepben tette ezt, hanem a divatguru Tom Ford érzékeny, őszinte és gyönyörűen fényképezett bemutatkozó filmjében.

George Clooney (Egek ura): Clooney-t leginkább saját személyiségéhez közel álló szerepekben imádja a közönség, Jason Reitman zseniális forgatókönyve pedig pontosan ezt adja - külön élvezet, hogy mennyire összeér a szerep és a színész. Négy év alatt ez a harmadik színészi (plusz a Good Night and Good Luck.-ért rendezőként és forgatókönyvíróként is jelölték) jelölése. Ha nem nyert volna 2006-ban, most megszorongatná Bridgest a trófeáért.

Morgan Freeman (Invictus): Freeman + Eastwood + Nelson Mandela = Oscar-jelölés. Ez sosem volt kérdéses, bár a film jelentősen alulmúlta a várakozásokat (a jelölések számát illetően is).

Jeremy Renner (A bombák földjén): Az idei Oscar-szezon nagy áttörése Renner bámulatra méltóan természetes játéka, a híres vetélytársak között persze örülhet egyáltalán a jelölésnek, illetve tapsolhat a ceremónián rendezőnőjének.

+ + +

Nyerni fog: Gyengébb években Oscar mindig az életműdíj-szerű kompenzációk eszközéhez nyúl, ez hajtja most Jeff Bridges (Crazy Heart) malmára a vizet, egyértelmű befutó.

Nyernie kellene: Colin Firth (A Single Man) okozta a legnagyobb meglepetést ebben a szezonban és ő az, aki minden bizonnyal karrierje csúcsteljesítményét nyújtotta. Kár, hogy őt is inkább tovább váratják és talán majd évtizedek múlva kárpótolják.

Méltatlan mellőzés: Nagyon komor az idei férfi főszereplői kategória, egy kis könnyedség Joseph Gordon-Levitt ((500) Days of Summer) személyében ráfért volna a mezőnyre.

- - -

Legjobb női főszereplő kategória

Forrás: [origo]
Meryl Streep (Julie és Julia)


Meryl Streep (Julie és Julia): Meryl Streep tizenhatodik jelölése újra megdönti saját tavalyi rekordját, ezen már senki sem csodálkozik. Mégis, idén a szokásosnál is erőteljesebben követelik sokan, hogy érjen véget "Hollywood legjobb kortárs színésznőjének" 28 éve tartó pechszériája és ne legyen Sandra Bullock a tizennegyedik név, akinek hallatán mosolyogva tapsolnia kell a díjkiosztón. A szerep minden elvárást kipipál: életrajzi, kosztümös és erős akcentust kíván. Ellene szól talán, hogy a Julie és Julia a romantikus komédia könnyed műfajába tartozik, de Sandra Bullockot kellene legyőzni, úgyhogy miről beszélünk?!

Sandra Bullock (The Blind Side): Ami pedig Bullockot illeti, ezt nevezzük valamirevaló Oscar-hajrának. Fél éve még körberöhögtük volna, aki a Beépített szépség és az Átkozott boszorkák sztárjának Oscart jósol. 200 millió dollárral, egy Golden Globe-bal és egy SAG-díjjal (színészkamara kitüntetése) később azonban komolyan megtúráztatja Streepet azért a harmadik Oscarért méghozzá egy jószándékú, közepesen giccses, de az amerikai közönség által nagyon megkedvelt sportdrámával, amit máris Sandra Erin Brockovich-aként emlegetnek.

Carey Mulligan (Egy lányról): Egy talpraesett, finom szépségű diáklány, aki a szemünk láttára válik nővé. Az Audrey Hepburn, vagy legalábbis Keira Knightley örököseként bevágódott Mulligan teljesítménye imádnivaló, ellenállhatatlan alakítás, ami egy jobb világban biztos befutó kellene hogy legyen.

Gabourey "Gabby" Sidibe (Precious): A kategória legszerencsétlenebb karaktere talán akkor lehetne esélyes a győzelemre, ha Zoe Saldana-típusú fiatal, dögös színésznő alakítaná jól elmaszkírozva, hájkosztümben. A színészetet sohasem tanult Sidibe természetes és némileg passzív játéka viszont akkor is a Precious alappillére, ha a babérokat a látványosabb szereppel Mo'Nique aratja le.

Helen Mirren (The Last Station): Repülnek a tányérok Tolsztojéknál, amikor a tűzrőlpattant Szofija feltűnik a színen, az orosz származású Mirren pedig legalább olyan könnyedén azonosul a szerepével, mint három éve díjazott szerepében az angol királynővel. Ez a negyedik jelölése.

+ + +

Nyerni fog: Sandra Bullock a SAG-díj után vált éllovassá, de nem árt tudni, hogy a színészkamara pont tavaly díjazta Streepet a Kétely-ért, így várható volt, hogy a második legnagyobb sztár mellé állnak. Bullockot imádják Hollywoodban, remek évet zárt (bár az Arany Málna-jelölések nem engednek elsiklani borzalmas tavalyi buktája, az All About Steve mellett) és szimpatikus, vicces és alázatos beszédet mondott a Golden Globe és a SAG-díjkiosztón is. Nagyjából ugyanez persze elmondható Meryl Streepről (Julie és Julia) is, és bár a vártnál nehezebben, de továbbra is bízunk benne, hogy elnyeri harmadik Oscarját.

Nyernie kellene: Kicsit nevetséges, hogy ebben a kategóriában két olyan középszerű film küzd a szoborért, mint a The Blind Side és a Julie és Julia, amikor jelölt a remek Precious és a még meggyőzőbb Egy lányról főszereplőnője is. De ez a meccs végeredményben a sztárokról szól, ezért Carey Mulligannek (Egy lányról) még várnia kell.

Méltatlan mellőzés: Ha az Akadémia kicsit is bevállalósabb és modernebb lenne, akkor Sandra Bullock cuki déli akcentusa helyett valódi, letaglózó női alakítások szerepelnének a kategória éllovasai között és Tilda Swinton (Julia), illetve Charlotte Gainsbourg (Antikrisztus) birkóznának a szoborért.

 

Legjobb férfi mellékszereplő kategória


Christoph Waltz (Becstelen brigantyk)


Christoph Waltz (Becstelen brigantyk): Cannes-tól az [origo] filmklub éves összesítéséig minden díjkiosztót letarolt Tarantino zsidóvadásza, semmi okunk azt feltételezni, hogy az Oscar esetében más döntés születne.

Woody Harrelson (The Messenger): Az év nagy visszatérőjének is kikiálthatjuk Harrelsont, hiszen a Zombieland-del egy kasszasikert, a The Messenger-rel pedig egy sokat dicsért alakítást is letett az asztalra. Ez a második jelölése tizenhárom évvel a Larry Flynt, a provokátor után. 

Stanley Tucci (Komfortos mennyország): Peter Jackson filmje nem, hogy nem érhetett A Gyűrűk Ura-trilógia nyomába, de ezt kivéve egyetlen fő kategóriában sem kapott jelölést. Tucci első jelölése viszont nyilvánvalóan a Julie és Juliá-ban nyújtott (lényegesen jobb) mellékszereplői alakításának is szól. 

Christopher Plummer (The Last Station): Tolsztoj életre keltéséért sokáig a kategória biztos befutójaként hivatkoztak rá, de utóbb kiderült, hogy sokkal inkább Helen Mirren nyúlja le a showt az asszony szerepében. Szinte hihetetlen, de hat évtizedre kiterjedő pályafutásának ez az első Oscar-jelölése.

Matt Damon (Invictus): Korosztálya egyik legjobb színésze, mégis csak most jelölik másodjára. Sokat ugyan nem lehetett kihozni a dél-afrikai rögbikapitány unalmas szerepéből, de a jelölés talán Az informátor!-nak és Damon temérdek, nomináció nélkül maradt korábbi szerepének is szól.

+ + +

Nyerni fog: Harrelsonra érdemes odafigyelni, de komolyan ő sem fenyegeti Christoph Waltz (Becstelen brigantyk) győzelmét.

Nyernie kellene: Semmi kétség - Christoph Waltz (Becstelen brigantyk).

Méltatlan mellőzés: Kár, hogy a Becstelen brigantyk-ból az osztrák nyelvzseni mindenki mást elfeledtetett, pedig jó lett volna, ha komolyan számításba veszik Michael Fassbender alakítását is, akit ráadásul a Fish Tank-ért is el tudtunk volna képzelni ebben a kategóriában.

- - -

Legjobb női mellékszereplő kategória

Forrás: [origo]
Mo'Nique (Precious)


Mo'Nique (Precious): Már tavaly májusban, a cannes-i filmfesztiválon megjósoltuk, hogy a nagyszájú talkshow-házigazdával komolyan számolni kell majd ebben a kategóriában. Eltelt a 2009-es év és egyszerűen nem akadt más női mellékszereplő, aki elfeledtette volna a Mo'Nique által megformált sátáni anyát.

Anna Kendrick (Egek ura): Ezennel a Twilight-széria újabb Oscar-jelölt szereplővel gazdagodott. Kár, hogy a vámpírrománc locsogó mellékszereplőjeként kb. tízszer annyian ismerték meg a 25 éves színésznőt, mint Clooney tragikomikus nemeziseként a briliáns Egek urá-ban.

Vera Farmiga (Egek ura): Várható volt, hogy Farmiga sem maradhat ki az Egek ura három színészi jelölése közül. Kevésbé látványos a szerepe, mint Kendrické, de jelenlétével minden színrelépésekor emeli a szereplőtársak (különösen Clooney) alakítását is.

Penélope Cruz (Kilenc): Mivel az Akadémia férfitagjai többségének egyáltalán nem lenne ellenére, hogy olyan hívást kapjon a Vatikánból, mint amilyet harmadszorra jelölt Penélope búg el egy szál fehérneműben, így nem csoda, hogy tavalyi győzelme és a Kilenc bukása ellenére is jelöléshez jutott. A Megtört ölelések főszerepe is segíthetett.

Maggie Gyllenhaal (Crazy Heart): Kétszer is (A titkárnő, Sherrybaby) elfeledkeztek korábban Jake nővéréről, most a Jeff Bridges alkoholista zenészével interjút készítő riporternő szerepe hozta meg számára a meglepetés-jelölést, amivel többek között Julianne Moore-t (A Single Man), Samantha Mortont (The Messenger) és a Becstelen brigantyk hősnőit ütötte ki.

+ + +

Nyerni fog: Bár a kezdettől fogva kijelentette, hogy nem hajlandó kampányolni ("Az alakítás ott van a vásznon"), ami egyeseket felbőszített, idejekorán kialakult a konszenzus, hogy csak Mo'Nique (Precious) nyerhet.

Nyernie kellene: És ez így is van rendjén - Mo'Nique (Precious)

Méltatlan mellőzés: Miután a Becstelen brigantyk elnyerte a színészkamara legjobb szereposztásnak járó fődíját, jogos elvárás volt, hogy nem csak egy színészi Oscar-jelölést kapjon; Mélanie Laurentnek itt lenne a helye.

 

Legjobb idegen nyelvű film + Az összes további jelölt kategóriája


Forrás: [origo]
A fehér szalag

A fehér szalag (Németország): Michael Haneke díjazásával már régóta adós az Amerikai Filmakadémia, bár eddig egyetlen filmjét sem sikerült sem a külföldi filmek, sem a legjobb rendezők mezőnyében jelölni - többször éppen azért, mert az érintett országok (az osztrák Haneke gyakran Franciaországban forgat) elbénázták a nevezést. Németország most gyorsan lecsapott az Arany Pálma nyertesre, és ezzel rövid időn belül harmadik Oscarjukat gyűjthetik be történelmi témájú filmmel.

El Secreto de Sus Ojos (Argentina): Az amerikai tévésorozatokat (30 Rock, Law and Order) is jegyző argentin rendezőt másodjára jelölik ebben a kategóriában, hiszen 2001-ben az El Hijo de la novia című filmje is versenyben volt. A harminc évvel korábbi bűnesetet felgöngyölítő krimi-dráma ezennel Argentína hatodik jelölése.

A próféta (Franciaország): Az [origo] filmklub által is 2009 legjobb filmjének kikiáltott szikár börtöndráma tűnik az amerikai kontinensen is leginkább fogyasztható jelöltnek, ezért a 36. alkalommal jelölt Franciaország tizenhét év után valószínűleg begyűjtheti tizedik Oscar szobrát.

Fausta éneke (Peru): Némileg meglepetés, hogy az akadémia keblére ölelte ezt a lassú, lehangoló drámát egy félénk lányról, aki az anyatejjel szívta magába a depressziót. A tavalyi berlini filmfesztivál fődíja mindenesetre jó ajánlólevélnek bizonyult.

Ajami (Izrael): A jórészt amatőr színészekkel felvett film a velencei nagydíjas Lebanont ütötte ki a nevezésért, és ez Izrael zsinórban harmadik jelölése, összesen pedig a kilencedik.

+ + +

Nyerni fog: Kiszámíthatatlan ez a kategória. Ahogy tavaly mindenki Az osztály és a Libanoni keringő párbajára számított és végül a szentimentális japán nevezett, a Departures nyert, idén is elképzelhető, hogy nem a németek és a franciák között dől el a verseny. Egyelőre mégis biztosabb Audiardra, vagy Hanekére tippelni, szóval legyen itt A fehér szalag (Németország)...

Nyernie kellene: ...itt pedig A próféta (Franciaország)

Méltatlan mellőzés: Azt nem mondhatni, hogy a Kaméleon mellőzésén túlságosan meglepődtünk volna, de azt nem értjük, hogy az amerikaiak miért nem képesek még mindig elismerni a román újhullámot - idén a remek Rendészet, nyelvészet jelölésével lett volna rá lehetőségük.

- - -

AZ ÖSSZES TOVÁBBI JELÖLT:

Legjobb eredeti forgatókönyv:

A bombák földjén, Mark Boal
Becstelen brigantyk, Quentin Tarantino
The Messenger, Alessandro Camon & Oren Moverman
A Serious Man, Joel Coen & Ethan Coen
Fel, Bob Peterson, Pete Docter

Legjobb adaptált forgatókönnyv:

District 9, Neill Blomkamp és Terri Tatchell
Egy lányról, Nick Hornby
Egy kis gubanc, Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche
Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire, Geoffrey Fletcher
Egek ura, Jason Reitman és Sheldon Turner

Legjobb látványterv:

Avatar
Doktor Parnassus és a képzelet birodalma
Kilenc
Sherlock Holmes
Az ifjú Viktória királynő

Legjobb operatőr:

Avatar, Mauro Fiore
Harry Potter és a Félvér Herceg, Bruno Delbonnel
A bombák földjén, Barry Ackroyd
Becstelen brigantyk, Robert Richardson
A fehér szalag, Christian Berger

Legjobb kosztüm:

Bright Star, Janet Patterson
Coco Chanel, Catherine Leterrier
Doktor Parnassus és a képzelet birodalma, Monique Prudhomme
Kilenc, Colleen Atwood
Az ifjú Viktória királynő, Sandy Powell

Legjobb dokumentumfilm:

Burma VJ Anders, Ostergaard és Lise Lense-Moller
The Cove
Food, Inc., Robert Kenner és Elise Pearlstein
The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers, Judith Ehrlich és Rick Goldsmith
Which Way Home, Rebecca Cammisa

Legjobb rövid dokumentumfilm:

China's Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province, Jon Alpert és Matthew O'Neill
The Last Campaign of Governor Booth Gardner, Daniel Junge és Henry Ansbacher
The Last Truck: Closing of a GM Plant, Steven Bognar és Julia Reichert
Music by Prudence, Roger Ross Williams és Elinor Burkett
Rabbit a la Berlin, Bartek Konopka és Anna Wydra

Legjobb vágás:

Avatar, Stephen Rivkin, John Refoua és James Cameron
District 9, Julian Clarke
A bombák földjén, Bob Murawski és Chris Innis
Becstelen brigantyk, Sally Menke
Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire, Joe Klotz

Legjobb smink:

Il Divo, Aldo Signoretti és Vittorio Sodano
Star Trek, Barney Burman, Mindy Hall és Joel Harlow
Az ifjú Viktória királynő, Jon Henry Gordon és Jenny Shircore

Legjobb filmzene:

Avatar, James Horner
Fantastic Mr. Fox, Alexandre Desplat
A bombák földjén, Marco Beltrami és Buck Sanders
Sherlock Holmes, Hans Zimmer
Fel, Michael Giacchino

Legjobb betétdal:

Almost There (A hercegnő és a béka)
Down in New Orleans (A hercegnő és a béka)
Loin de Paname (Paris 36)
Take It All (Kilenc)
The Weary Kind (Crazy Heart)

Legjobb animációs rövidfilm:

French, Roast, Fabrice O. Joubert
Granny O'Grimm's Sleeping Beauty, Nicky Phelan és Darragh O'Connell
The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte), Javier Recio Gracia
Logorama, Nicolas Schmerkin
A Matter of Loaf and Death, Nick Park

Legjobb rövidfilm:

The Door, Juanita Wilson és James Flynn
Instead of Abracadabra, Patrik Eklund és Mathias Fjellström
Kavi, Gregg Helvey
Miracle Fish, Luke Doolan és Drew Bailey
The New Tenants, Joachim Back és Tivi Magnusson

Legjobb hangvágás:

Avatar, Christopher Boyes és Gwendolyn Yates Whittle
A bombák földjén, Paul N.J. Ottosson
Becstelen brigantyk, Wylie Stateman
Star Trek, Mark Stoeckinger és Alan Rankin
Fel, Michael Silvers és Tom Myers

Legjobb hangkeverés:

Avatar, Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson és Tony Johnson
A bombák földjén, Paul N.J. Ottosson és Ray Beckett
Becstelen brigantyk, Michael Minkler, Tony Lamberti és Mark Ulano
Star Trek, Anna Behlmer, Andy Nelson és Peter J. Devlin
Transformers 2, Greg P. Russell, Gary Summers és Geoffrey Patterson

Legjobb vizuális effektusok:

Avatar, Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham és Andrew R. Jones
District 9, Dan Kaufman, Peter Muyzers, Robert Habros és Matt Aitken
Star Trek, Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh és Burt Dalton

FORRÁS: a cikket az alábbi origo-s oldalon érheted el eredetiben:

http://origo.hu/filmklub/blog/osszeallitas/20100202-oscarjeloltek-2010-vissza-a-kozonseghez-avatar-egek-ura-a.html



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása